کلیک کنید :
پناهیان: مصلحتی در ریختن آبروی افراد نیست - پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian
دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1390

پناهیان: مصلحتی در ریختن آبروی افراد نیست

http://4.bp.blogspot.com/-Vd7gFj3jt6Q/TcUxh0nWXeI/AAAAAAAAGUI/DxQkeydm1zk/s1600/khamenei-panahian-02.jpg


فارس: یک فعال سیاسی و مذهبی با تأکید بر اینکه می‌توان بدون پا گذاشتن بر امور شرعی، جامعه را اصلاح کرد، گفت: هیچ مصلحتی ریختن آبروی افراد را توجیه نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: استفاده از راه حل‌های عجولانه همواره منجر به بروز خطاهایی در رفتارهای انسان می‌شود و اگر کسی قصد دارد مشکلات جامعه را حل و به مردم خدمت کند، باید بداند که جز با رعایت موازین اخلاقی، این کار ممکن نیست.

فارس: یک فعال سیاسی و مذهبی با تأکید بر اینکه می‌توان بدون پا گذاشتن بر امور شرعی، جامعه را اصلاح کرد، گفت: هیچ مصلحتی ریختن آبروی افراد را توجیه نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: استفاده از راه حل‌های عجولانه همواره منجر به بروز خطاهایی در رفتارهای انسان می‌شود و اگر کسی قصد دارد مشکلات جامعه را حل و به مردم خدمت کند، باید بداند که جز با رعایت موازین اخلاقی، این کار ممکن نیست.

وی افزود: حتی اگر در این کار خدمتی هم باشد، خطاهای بسیاری در کنار آن رخ خواهد داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به هیچ وجه هیچ مصلحتی توجیه کننده خطاها نمی‌شود، ادامه داد: اگر هم در جایی بین دو حکم خدا ضرورت پرداختن به حکم مهمتر، بیشتر باشد، این مسئله نیز بسیار نادر است و اصلاً به آن اندازه گستردگی ندارد که سبب بی‌اخلاقی در جامعه شود.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ضرورت حفظ آبروی افراد گفت: هیچ مصلحتی آبروریزی از افراد را توجیه نمی‌کند و باید این نکته را همواره به یاد داشت که می‌شود بدون پا گذاشتن روی موازین شرعی، جامعه را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه حتی در قرآن کریم نیز نامی از منافقان برده نمی‌شود، تصریح کرد: نظر دین بر این است که مردم به وسیله بصیرت، منافقین و جریانات منافقانه را بشناسند و ائمه هدی نیز این مسئله را رعایت می‌کردند.

این مبلغ دینی ادامه داد: درجه امنیت و آبرو در جامعه باید بالا حتی در مورد خطاکاران نیز بالا برود.

وی افزود: در بحث انتقاد نیز باید گفت که گاهی فردی سخنی را به صورت علنی مطرح کرده و رفتاری آشکار داشته است که می‌توان این صحبت یا رفتار آشکار او را نقد کرد و این مجاز هم هست اما اگر خطای کسی علنی نبوده چرا باید این خطا در برخی نقدها برملا شود؟

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: حتی اگر با یک جاسوس یا منحرف فکری نیز مواجه می‌شویم، چه دلیلی دارد که غیر از رفتارهای علنی او‌ بیاییم و خصوصیات اخلاقی و شخصی‌اش را نیز بیان کنیم؟

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه برای هر نوع افشاگری و نام بردن از افراد متهم یا مجرم باید منتظر تصمیم بالاترین قوای نظام باشیم، گفت: در جامعه‌ای که حفظ آبروی مردم حرمت نداشته باشد، نمی‌توان عدالت را برقرار کرد.

وی در همین زمینه با اشاره به روایتی از صدر اسلام گفت: هنگامیکه حضرت امیرالمؤمنین(ع) بر عمر بن عبدود پیروز شدند، حتی با وجود اصرار برخی یاران، حاضر نشدند زره گرانقیمت این مشرک را از بدنش خارج کنند و به عنوان غنیمت بردارند و هنگامیکه رسول خدا(ص) علت این اقدام ایشان را جویا شدند، فرمودند که به این دلیل که عمر رئیس قبیله‌اش بوده و حرمت دارد، نخواستم حرمتش با این کار بشکند.

حجت‌السلام پناهیان با بیان اینکه همین‌گونه رفتارهای اخلاقی امیرالمؤمنین(ع) و رسول گرامی اسلام(ص) بوده که سبب بنیان‌گذاری دین اسلام شده است، خاطرنشان کرد: با تمسک به اصول اخلاقی پیش رفتن دشوار است و در ظاهر انسان را دیرتر به مقصد می‌رساند اما این روش پایدار و دارای کمترین آسیب است.