پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

آئیین ملی خطبه‌خوانی حضرت زهرا س پناهیان عکس متن دانلود صوتی

پناهیان حجت الاسلام استاد علیرضا

متن / عکس ها / دانلود

در ادامه مطلب




آئیین ملی خطبه‏خوانی حضرت زهرا سلام الله علیها در سالروز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه ( س ) باحضور تعداد زیادی از زائران و مجاوران برگزار شد. 

 
به گزارش رجانیوز، در این مراسم که در فضایی معنوی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان پس از سخنان کوتاهی در بیان اهمیت و جایگاه خطبه حضرت زهرا  سلام الله علیها، به قرائت این خطبه پرداخت.
 
این استاد دانشگاه بر این باور است که این خطبه در عین بیان یک دوره مختصر از عقاید، احکام و اخلاق اسلامی محکم‏ترین و مستندترین تحلیل تاریخ حیات پیامبر اکرم است که حضرت درعین کوتاهی و در اوج گویایی، حقایق تاریخ را بیان فرمودند و اهل بیت علیهم السلام در کنار آموزش قرآن این خطبه را به فرزندانشان یاد می‏دادند.
 
پیش از انتشار فایل صوتی قرائت این خطبه،  متن کامل سخنان کوتاه حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ابتدای مراسم خطبه‏خوانی به عنوان مقدمه آمده است.
 
 
در اهمیت خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها
 
خطبه حضرت زهرا از نظر زمانی و موقعیتی که این کلمات نورانی از ناحیه وجود مقدسه حضرت صادر شده است بسیار حساست و اهمیت دارد.
 
اولا برای هر دوره آموزشی خوب است که در انتها خلاصه‏ای از درس‏ها و آموزش‏های ارائه شده به متعلمین داده شود، که این جمع‏بندی بتواند آموزشی که پیدا کرده‏اند را تثبیت کند و این خطبه بعد از 23 سال رسالت و انجام ماموریت بسیار مهم پیامبر اکرم یک جمع بندی خلاصه از آموزش پیامبر برای کل مردم محسوب می‏شود.
 
به همین دلیل از نظر علمی و به تعبیر دیگر، از نظر آموزشی در یک جمع‏بندی خلاصه، این خطبه حساسیت و ارزش فوق‏العاده‏ای دارد. به علاوه اینکه در این خطبه، یک دوره مختصر غیر از عقاید و اخلاق و احکام، تاریخ اسلام هم ذکر شده است، از این جهت خطبه اهمیت مضاعف پیدا می‏کند.
 
اگر بعدها بشود عقاید اسلامی را در یک جمع بندی ارائه کرد، اما تاریخ هرچه تازه‏تر و به روزتر باشد، مستند‏تر و محکم‏تر خواهد بود.
 
 
حضرت زهرا سلام الله علیها چه گفتند؟
 
حضرت زهرا نکات بسیار کلیدی تاریخ حیات پیامبر را در این خطبه بیان کردند در حضور کسانی که همه پای رکاب پیامبر بودند و احدی اعتراض به یک کلمه از کلمات فاطمه زهرا سلام‏الله‏علیها نکرد، لذا محکم‏ترین و مستندترین متن تاریخی و تحلیل تاریخ حیات پیامبر اکرم همین خطبه است که حضرت درعین کوتاهی و در اوج گویایی، حقایق تاریخ را بیان فرمودند.
 
بخش دیگری که در این خطبه به غیر از تاریخ و بیان معارف دینی است، بیان مصیبتی است که بر جهان اسلام وارد شد و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‏السلام، مرکز این دایره مصائب بودند، لذا متنی برای مصائب فاطمیه هم به حساب می‏آید.
 
 
جمع شدیم تا بنیان‏گذار رسم عالی خطبه‏خوانی حضرت زهرا باشیم
 
جمع شدیم تا این رسم عالی خطبه خوانی حضرت زهرا سلام الله علیها را باهم بنیان‏گذاری کنیم، گرچه قبلا هم مومنین کم و بیش به آن می‏پرداختند. در سال یک روز را به قرائت این خطبه اختصاص دهیم، به مرور ترجمه و معارف و مضامین عالی آن فهمیده خواهد شد.
 
متن خطبه شریفه حضرت زهرا سلام الله علیها متنی است که اهل بیت علیهم السلام در کنار آموزش قرآن به فرزندانشان یاد می‏دادند و فرزندان ائمه هدی علیهم السلام عموما متن خطبه را حفظ می‏کردند، وقتی می خواستند که به فرزندانشان یک متنی را یاد دهند که خلاصه‏ای از دین داشته باشد و حفظ کنند، متن خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها بود، تا آنجا که برخی از فرزندان ائمه علیهم السلام، فرمودند که ما همه خطبه مادرمان حضرت زهرا سلام الله علیها را حفظ هستیم و رسم خاندان نبوت این‏چنین بوده است.
 
این خطبه با عباراتی است در اوج فصاحت و بلاغت که ممکن است برخی از کلامتش برای ما که با زبان عربی آشنا نیستیم، مانوس نباشد. اما امیدواریم با مرور این کلماتی که از وجود مقدس حضرت زهرای اطهر سلام‏الله‏علیها نشات گرفته و نور وجود و سوز دل حضرت را با خود همراه دارد، صرف قرائت خطبه هم وجود ما را نورانی کند.
 
چه شد که حضرت این خطبه را خواندند؟
 
آغاز خطبه اینچنین است که فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از فعالیت‏هایی که در بازپس گرفتن فدک، که غاصبانه از ایشان سلب شده بود، انجام دادند، تصمیم گرفتند که به مسجد بیایند و در میان جمع این‏بار به مقابله با تحریف‏ کنندگان دین بپردازند و حق خودشان را بگیرند.
 
گرفتن حق فدک، آغازی بود برای اثبات حقانیت؛ اگر مردم آن زمان در بازپس‏گیری ولایت برای علی‏بن‏ابی‏طالب علیه‏السلام محذوری داشتند، که البته هیچ محذوری در پیش‏گاه خدا قابل قبول نیست، ولی به هر حال فدک که یک باغی بود که در زمان پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و به دستور خداوند متعال به فاطمه زهراسلام الله علیها داده شد بود. آنها مشکلی برای بازگرداندن فدک نداشتند و جایی نمی‏رسید و می‏توانستند به سهولت فدک را بر گردانند. حضرت زهرا همین جا را جای مناسبی دید که بتواند حق را آشکار کرده و باطل را رسوا کند.
 
حضرت چادر سر کردند و مقنعه به سر گرفتند، حجابی روی همه لباسهای‏شان قرار دادند، که شاید امروز، ما از آن به چادر تعبیر می‏کنیم، زن‏های بنی هاشم و بستگان نزدیک فاطمه زهرا سلام‏الله‏علیها همه اطراف ایشان را گرفتند و حضرت در میانه جمعی از زن‏ها وارد مسجد شدند و گوشه‏ای از مسجد قرار گرفتند. بلافاصله با حضور فاطمه زهرا سلام‏الله‏علیها پرده‏ای میان ایشان و مردم کشیده شد.
 
 
تا صدای گریه فاطمه بلند شد ...
 
حضرت زهرا سلام‏الله‏علیها تا در مسجد نشستند، یاد و خاطره حضور پدرشان را زنده کردند، ناله‏ای زدند، تا صدای گریه فاطمه بلند شد، همه مردم گریه کردند. حضرت ایستادند، گریه‏ها که آرام شد، سخنان خود را آغاز کردند، بلافاصله با آغاز سخنان حضرت، دوباره گریه مردم بلند شد، مردم خیلی متاثر شدند، اینجا بود، که حضرت شروع به خطبه خواندن کردند؛ در آغاز خطبه از توحید گفتند، بعد از نبوت و امامت سخن گفتند و بعد سری به احکام و فلسفه آن و حکمت‏هایی که از احکام است زدند و بعد تاریخ اسلام را بیان کردند.
 
همچنان که خود حضرت در اواخر خطبه می‏فرمایند، اینها فوران احساسات و اندیشه‏های عمیق و ژرف فاطمه سلام الله علیها بود. شاید حضرت قصد سخنرانی نداشتند، در اواخر خطبه نیز می‏فرمایند که می‏دانم سخنان من در برخی از شما اثر نمی‏گذارد، اما چه کنم، نمی‏توانم این حرف‏ها را درون سینه تنگ خودم نگه دارم.
 
فوران معرفت بود که فاطمه تا نشست، شروع کرد به الحمد الله رب العالمین، صفحاتی نورانی در وصف و حمد و ثنای پروردگار عالم به ثبت رسید.








 
فایل صوتی سخنرانی و قرائت خطبه توسط حجت‌ الاسلام‌ و‌ المسلمین پناهیان

دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد