پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

پناهیان - حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان Panahian

کامل ترین مجموعه آثار حجت الاسلام استاد علیرضا پناهیان - صوت ، تصویر و متن - سخنرانی، گفتگو و ...

کنارکشیدن از سیاست کار خوارج است

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در همایش «رهایی از ولایت طاغوت» که عصر امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه قرآن می‌گوید دعوای بشر بر سر ولایت است‌، اظهار داشت: اگر شما سراغ بحث دیگری بروید در واقع منحرف شده و سر کار هستید.

این استاد دانشگاه ولایت را رکن رکین دین دانست و با اشاره به آیات قرآن که در خصوص ولایت آمده است، خاطرنشان کرد: رکن بودن ولایت را قرآن می‌گوید و با توجه به اهمیت آن بایستی در خصوص بحث ولایت بحث و مجادله کنیم، چراکه اگر نسبت به این قضیه بی تفاوت باشیم در واقع ظلم به جهان انجام داده‌ایم.

پناهیان با اشاره به اینکه دعوای امروز جهان بر سر ولایت است، تصریح کرد: امروز یک چیزی در عالم در سر جای خود نیست و باید آن را به جای واقعی خود بیاوریم تا همه بحث‌ها از بین برود.

وی اضافه کرد: در واقع اگر ولایت جهان را اداره کند، دیگر بحثی به وجود نمی‌آید و ما نیز سخنی نداریم.

این استاد حوزه با تاکید مجدد بر اینکه از نگاه آیات قرآن به ابعاد روانی ولایت پذیری یا ولایت گریزی مشخص می‌شود که ولایت مسئله اول جهان است چون در قرآن نیز به عنوان مسئله اول آمده است، خاطرنشان کرد: کشور ما نیز جزئی از جهان به شمار می‌رود و ولایت در آن باید متجلی شود، به همین دلیل بحث ولایت در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پناهیان همچنین تصریح کرد: ایرادی ندارد که ما در خصوص ولایت و ابعاد مختلف آن بحث کنیم اما باید این بحث در یک فضای منطقی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اگر شما به قرآن مراجع کرده و آن مطالعه کنید به این خواهید رسید که چرا ولایت مسئله درجه یک قرآن است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به آیه 32 سوره زخرف گفت: علامه طباطبایی در تفسیر این آیه در خصوص رحمتی که در این آیه به آن اشاره شده است، می‌گوید که مراد از رحمت نبوت است، یعنی دعوا بر سر نوبت است.
پناهیان در ادامه آیه 32 سوره زخرف را تفسیر کرد و مسائل مطرح در این آیه را بیان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خداوند معیشت انسان‌ها را تنظیم می‌کند و یک عدم تساوی در معیشت انسان‌ها پدید می‌آید که در نتیجه آن بعضی انسان‌ها لیدر شده و دیگران را تسخیر می‌کنند، البته انسان‌ها در تسخیر یکدیگر با هم مساوی نیستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در جامعه بشری مدیریت، رهبری، تسخیر، سلطه یافتن بر یکدیگر یک امر اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: در این زمان این سئوال مطرح می‌شود که اگر به ولایت پرداخته شود چه نتیجه ای به دست می‌آید؟

پناهیان ادامه داد: کسانی که می‌گفتند هیچ کس نباید رئیس شود و می‌توان خوارج را به عنوان نمونه‌ای از این افراد نام برد چه دیدگاهی داشتند؟ آیا واقعا می‌توان جامعه را بدون یک رئیس تصور کرد؟

وی در ادامه سیاست را یک امر مقدس عنوان کرد و اظهار داشت: سیاست به بحث قدرت می‌پردازد و افراد نباید روحیه سیاست‌گریزی پیدا کنند و مانند خوارج تصمیم بگیرند و هم علی(ع) را بکشند و هم معاویه را، زیرا اگر انسانی از سیاست خسته و کنار رود، عملی مانند آنچه خوارج کرده‌اند، مرتکب شده است به همین دلیل باید در صحنه ماند و حق را شناخت.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: باید در صحنه باشی و قضاوت کنی و بایستی درست هم تشخیص دهی و از آن نیز دفاع کنی و پای عقیده خود جان نیز دهی، زیرا اگر مسئله را رها کنی، مانند عمر سعد می‌شوی، چراکه عمر سعد شبیه خوارج نبود که حاکمان را بکشد. بلکه او به کناری رفت و در نهایت امام حسین (ع) را کشت؛ به همین دلیل تصور نکنید که عزلت گرفتن و دوری از سیاست وجهه بالایی به انسان می‌دهد.

پناهیان در ادامه با طرح این پرسش که مگر می‌توان نسبت به سیاست بی‌تفاوت بود و دخالتی در آن نکرد؟ افزود: انسان‌هایی این اقدام را انجام می‌دهند که نمی‌خواهند زحمت تشخیص حق و طرفداری از آن را به خود بدهند و در واقع اگر فردی کنار رود، هزاران برابر ضرر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بحث قدرت از همین جا آغاز می‌شود و باید به این پرداخت که با قدرت چه باید کرد؟ گفت: بحث قدرت یک بحث حیاتی برای بشر است و کسی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، زیرا بی‌تفاوتی نسبت به مسئله قدرت مانند زندگی گوسفندی است.

پناهیان در ادامه سخنان خود در خصوص ولایت، ریشه ولایت پذیری را بر خورد عاقلانه با نظام تسخیری عنوان کرد و افزود: بایستی افراد نظام تسخیری را از نظر روانی بپذیرند، زیرا پذیرش نظام تسخیری ریشه در نفس دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ولایت‌پذیری را حقیقت درس اخلاق دانست و با طرح این پرسش که چه کسانی ولایت را نمی‌پذیرند؟ تصریح کرد: کسانی ولایت را نمی‌پذیرند که نظام تسخیری را قبول ندارند و در واقع ولایت‌پذیری و ولایت‌گریزی از اینجا آغاز می‌شود.

پناهیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بین انسان‌ها تفاوت وجود دارد و این تفاوت‌ها در استعدادها نیز است، خاطرنشان کرد: وقتی آدم‌ها نسبت به یکدیگر قدرت پیدا می‌کنند به هم ظلم کرده و یا نسبت به یکدیگر با عدالت رفتار می‌کنند. البته تجربه تاریخی نشان می‌دهد که افراد در این مواقع نسبت به یکدیگر ظلم می‌کنند.

پناهیان در ادامه ولایت را کنترل‌کننده قدرت‌ها در جامعه عنوان کرد و گفت:‌ قدرت‌ها به دلیل تفاوت معیشت و استعدادها پدید می‌آیند، به همین دلیل بایستی با یکدیگر تعامل کرده و به هم ظلم نکنند، در نتیجه مسئله اول "ولایت " کنترل قدرت در جامعه است، چراکه با کنترل قدرت، رقابت شکل طبیعی خود را پیدا کرده و دیگر ظلمی وجود ندارد، در نتیجه اولین دشمنان ولایت قدرت‌ها هستند، زیرا قدرت‌ها ذی نفوذ جامعه به شمار می‌‌روند.

وی در خصوص کارکرد ولایت نیز اظهار داشت: ولایت در جامعه اجازه شکوفایی به همه می‌دهد.

پناهیان در ادامه سخنانش با بیان اینکه ولایت ولی خدا تنظیم کننده مناسبات اجتماعی است، تصریح کرد: بعد از تنظیم مناسبات اجتماعی جامعه خود را بهبود‌سازی می‌کند.

وی در جمع بندی سخنان خود در خصوص ولایت اظهار داشت: بین انسان‌ها تفاوت وجود دارد و تفاوت باعث برتری انسان‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود، به همین دلیل انسان انسان‌های دیگر را تسخیر می‌کند و در این بین نسبت به انسان‌ها ظلم می‌شود به همین دلیل ولایت پدید می‌آید زیرا اولین وظیفه ولایت جلوگیری از ظلم به انسان‌ها است.

این استاد دانشگاه همچنین تاکید کرد: البته باید ابتدا ولایت خدا را بشناسیم تا بتوانیم ولایت طاغوت را نیز تشخص دهیم.

پناهیان در این بخش از سخنان خود قسمت‌هایی از تاریخ اسلام که مربوط به دوران پیامبر (ص) و امام علی (ع) بود را بیان کرد.

وی با بیان اینکه اکثر برنامه‌های امروزی بشر طغیان است گفت: آنها به حدود الهی و حقوق واقعی بشر طغیان کرده اند.

پناهیان ادامه داد: ولایت اعمال قدرت و حاکمیت می‌کند، مانند امام علی (ع) که در دوران خود هم با معاویه مبارزه کرد و هم مجبور به جنگ با طلحه و زبیر و حتی خوارج شد. اما این اعمال قدرت حضرت علی (ع) بدون طغیان بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ولایت قدرتی است که قدرت‌ها را تنظیم می‌کند تا ظلمی انجام نشود، خاطرنشان کرد: ولایت از قدرت خود محدود می‌کند که این راز زیبایی مظلومیت و موفق شدن دشمان ولایت در پیروزی بر ولایت است زیرا در اینجا نقش مردم در تحکیم پایه‌های ولایت مشخص می‌شود چون ولایت برای مقابله با طغیان، طغیان نمی‌کند و در اینجا است که مردم باید آگاه باشند.

وی اضافه کرد: ولایت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند زیرا در ساختار ولایت نقش آحاد مردم به صورت جدی تعبیه شده است به همین دلیل پیروزی ولایت با آگاهی مردم محقق می‌شود.

پناهیان در پایان یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) و اولیای الهی طغیان‌گران را به شیوه غیرطغیان‌گرایانه کنترل می‌کردند که باید برای کنترل طغیان گران، مردم جامعه آگاه باشند تا ظلم‌های روا بر ولایت را دیده و در مقابل آن بایستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد